Susan Morris

Susan Morris (*1962) studied at Birmingham School of Art
and Goldsmiths, University of London. PhD: On the Blank, Photography, Writing, Drawing, University of the Arts London, 2007. Morris is an artist who also writes. Her work engages with periodicity and the involuntary mark, either through a diaristic form of writing or by diagrammatic works generated from data recorded by devices worn on the body. Recent solo shows include Kunsthaus Centre d'art Pasquart, Switzerland, Bartha Contemporary, London, recent group shows include Schierke Seinecke Gallery, Frankfurt, Falko Alexander, Cologne, Kunstraum Alexander Bürkle, Freiburg, Palazzo Fortuny, Venice, CEAAC, Strasbourg, ERES-Stiftung Munich, Valentines, Los Angeles, Scheublein + Bak, Zürich, Kunsthaus Hamburg, and Ormston House, Limerick, Ireland.  She is the co-editor, with Rye Dag Holmboe, of On Boredom: Essays in Art and Writing (UCL Press: 2021). In 2019 she curated the exhibition A Day’s Work at SKK Soest, Germany. In 2020 she won a competition for the new library and study centre at St John’s College, University of Oxford. Morris has won various arts council awards including, in 2010, a Wellcome Trust grant for the John Radcliffe Hospital, Oxford. She is represented by Bartha Contemporary, London. Susan Morris lives and works in London, UK.

 

 

Link: www.susanmorris.com, actively participating member from 2019 to 2022 and continuing to be friend of the project

 

 

 

Susan Morris: Motion Capture Drawing [ERSD]: View From Above, Archival inkjet on Hahnemühle paper, 150x250 cm, 2012, Courtesy Bartha Contemporary, London

 

 

"I have chosen to work with various forms of digital technology to produce works that record a body living in a northern European city during a period of high capitalism – i.e. with not much natural light but with 24/7 working practices that need artificial lighting and that are governed by man made, artificial, systems such as clock and calendrical time. I do this in order to comment on these systems and the effect they have on us as human subjects."

Zitat: Susan Morris

 

 

 

Susan Morris arbeitet seit mehreren Jahrzehnten mit Motion Tracking-Geräten, z.B. mit einer Schlaf-Wach-Phasen aufzeichnenden Acti-Watch, die sie 5 Jahre ununterbrochen am Körper getragen hat. Die Daten für das in der Ausstellung gezeigte Bild Motion Capture Drawing (ERSD): View From Above sind hingegen in einem Motion-Capture-Studio aufgenommen. Morris Körper ist dabei mit 6 Reflektoren versehen (Hände, Kopf, Rücken), die jede ihrer Bewegungen beim Erstellen einer großformatigen Zeichnung (Pigment auf Papier) über den Zeitraum von 2 Tagen aufnehmen und digital abspeichern. Der resultierende Datensatz hat 3D-Koordinaten aufgezeichnet, und Morris arbeitet mit 3 unterschiedlichen 2D-Ansichten, die sich daraus ableiten: Seitenansicht, Vorderansicht und Aufsicht (letztere ist in der Ausstellung zu sehen). Die weißen Linien zeigen den Bewegungsverlauf der Reflektoren in diesem Zeitraum und in der Aufsicht auf den Raum. Jedes einzelne so entstandene „Bewegungsdiagramm“ wird als Inkjet-Print ausgedruckt und zu einem großformatigen Bild, wobei das Schwarz gedruckt ist und das Papier-Weiss der Linien nichtbedruckter Negativraum bleibt. Morris Arbeit beinhaltet auf den ersten Blick keine traditionellen „fotografischen“ Aspekte wie Gegenständlichkeit, Abbildtreue o.ä., aber sie sagt, dass ihre Arbeit eindeutige indexikalische Aspekte unter digitalen Bedingungen beinhaltet. Morris hat eine präzise nachvollziehbare digitale „Spur“, ein perfektes, in der Aufnahme 3-dimensionales „Abbild“ aller ausgeführten Bewegungen erstellt und maßstäblich visualisiert.

Text: Michael Reisch

 

 

 

Susan Morris: SunDial:NightWatch_Sleep/Wake 2010-2014 (MLS Version) Jacquard Tapestry: Silk and cotton yarns 134x178,5 cm 2015

 

 

 

Susan Morris: SunDial:NightWatch_Activity and Light 2010-2012 (Herringbone Weave) Jacquard tapestry: silk and cotton yarn 130x312 cm 2017