Ralf Brueck

Ralf Brueck (*1966) is an exponent of the Düsseldorf School of Photography, which has gained worldwide renown through Becher, Höfer and Ruff, whose master class he attended in 2002. He studied at the Kunstakademie Düsseldorf from 1996 to 2003. Ralf Brueck is an active member of the international artist group darktaxa-project and works at the interface of photography and digital image processing. He has received several awards and grants, including the Bonn Art Fund, the Villa Romana Grant and the Leo Breuer Grant. His work has been exhibited worldwide, including the Rheinisches Landesmuseum Bonn, Museum Kunstpalast Düsseldorf, Deutsches Haus New York, Lianzhou Museum of Photography Guangzhou, Austin Center for Photography, Signal Gallery New York, James Harris Gallery Seattle, NRW Forum Düsseldorf, Kunstverein Arnsberg, SK Stiftung Kultur Köln, Kunsthalle Düsseldorf, Museum Ratingen, Museum Baden Solingen, Art Cologne, Goethe Institut Helsinki. His works are included in the collections of the Alison and Peter Klein Collection, the Candida Höfer Collection, the Thomas Ruff Collection, the Viehof Collection, the Museum Ratingen, the Stadtmuseum Düsseldorf, the Kunsthaus Kornelimünster, the Hanten and Schmidt Collection.  Ralf Brueck lives and works in Düsseldorf. He is represented by Kunst & Denker Contemporary in Düsseldorf and Schierke Seinecke in Frankfurt. Ralf Brueck lives and works in Düsseldorf.

 

 

Link: www.ralfbrueck.com

 

 

Ralf Brueck arbeitet in seinen Werkgruppen „Distortion“ und „Deconstruction“ mit selbst erstellten Fotos als Ausgangsmaterial. Diese können analog oder digital erstellt sein und werden in einem zweiten Arbeitsschritt (nach einem eventuellen Scanvorgang) mit gängigen Bildbearbeitungsprogrammen digital bearbeitet. Brueck „wirkt auf das Ausgangsfoto ein“ um es zu „zerstören“, wie er selber sagt. Der ursprüngliche Ort und Zeitpunkt der Aufnahme, der fotografische Bezug wird von Brueck digital überformt, der konventionelle Realitätsbezug des Mediums „Fotografie“ tritt vor dem Bild, dem Original und seiner Entfaltung in den Hintergrund bzw. verschwindet ganz. Die Bildtitel, z.B. „wouldn’t it be nice“, verstärken diese Aspekt der Arbeit, sie stehen in keiner Verbindung mit dem fotografischen Ausgangsmaterial, und werden von Brueck im Nachhinein assoziativ gewählt.

 

Text: Michael Reisch

 

 

 

Ralf Brueck: Aerobic, 2022, 128 x 103 cm

 

 

Ralf Brueck: CBS Desk, 2023, 50 x 40 cm

 

 

Ralf Brueck: Installation View: Italian Bungalow, American Bungalow, Museum Ratingen, Werkschau Ralf Brueck, Germany, 2022

 

 

Ralf Brueck: Installation View: Scope, CBS Lift, Wirtschaftswunder, Gallery Schierke Seinecke, Frankfurt, 2022

 

 

Ralf Brueck: Connected magenta, 2023, 120 x 94 cm, Connected bw, 2023, 120 x 94 cm

 

 

 

Ralf Brueck: Wouldn´t it be nice, 202 x 161cm, Digital C Print, Diasec, Frame, 2011

 

 

 

Ralf Brueck: Home sweet home, 160 x 213cm, Digital C Print, Diasec, Frame, 2015, Courtesy Kunst & Denker, Düsseldorf

 

 

 

 

Ralf Brueck: Then I kissed her, 161 x 202cm, Digital C Print, Diasec, Frame, 2015, Courtesy Kunst & Denker, Düsseldorf

 

 

 

Ralf Brueck: Just another nervous wreck, 288x149 cm, Digital C Print, Diasec, Frame, 2015, Courtesy Kunst & Denker, Düsseldorf

 

 

 

 

 

Ralf Brueck: Warning, 60x50 cm, Digital C Print, Diasec, Frame, 2015, Courtesy Kunst & Denker, Düsseldorf